All Categories
Featured
De hele bv moet weg en een pro-rataredenering is niet toegestaan. Nu schrijft de Staatssecretaris in zijn antwoorden dat hem niet is gebleken dat er belastingplichtigen zijn die activiteiten beëindigen omwille van het liquidatieverlies terwijl men die activiteiten had willen voortzetten (opkoper auto gent). Ik zou zeggen: nogal wiedes - opkoper auto gent. Waarom zouden mensen die hiervan profiteren daarvoor klagen bij de Belastingdienst? Ze hebben er namelijk zelf gewoon belang bij dat die regeling op deze manier bestaat
Er zijn allerlei rechtszaken over gevoerd. Je kunt wel tegen je belastinginspecteur zeggen dat de regeling je niet bevalt, maar je weet dat je dan als antwoord krijgt: tja mijnheer, ik moet de wet uitvoeren en zo zit de wet in elkaar - opkoper auto gent. Hier, op deze plek, moet dus gedebatteerd worden over de vraag of we die regeling wenselijk vinden
Juist het feit dat zij ervan profiteren kan perverse prikkels opleveren die voortzetting van het bedrijf minder kans geven - opkoper auto gent. Dat moet de Staatssecretaris aanspreken, want de werkgelegenheid lijdt hieronder. Dit kabinet heeft voor de rest van de kabinetsperiode gezegd dat werkgelegenheid creëren op nummer een, twee en drie staat. In reactie op de antwoorden van de Staatssecretaris schrijft de redactie van Vakstudie Nieuws: «Er kan toch niet ontkend worden dat de liquidatieverliesregeling tot gevolg heeft dat een aandeelhouder bij de vraag wat te doen met een verliesgevende deelneming de mogelijkheid om het liquidatieverlies fiscaal in aftrek te brengen meeweegt, wat kan leiden tot liquidatie van deelnemingen die anders wellicht verkocht waren aan een derde (opkoper auto gent).» Ook schrijft de redactie dat de problemen in de praktijk wel degelijk bestaan
Er zijn ook heel concrete voorbeelden. Ik noem het noodlijdende softwarebedrijf Baan. Invensys deed een overnamebod (opkoper auto gent). Toen was de vraag of het bedrijf failliet zou gaan of zou worden overgenomen door een ander. Een van de belangrijkste aandeelhouders meldde zijn aandelen niet aan, omdat hij bij een faillissement gebruik zou kunnen maken van de liquidatieverliesregeling
Pas na het uitoefenen van zware druk werden de aandelen alsnog aangemeld. Dit was een groot bedrijf, dat in de spotlights stond. Nu zullen er ongetwijfeld kleinere bedrijven zijn die niet in de spotlights staan waar hetzelfde mechanisme speelt en waar die maatschappelijke druk niet uitgeoefend wordt (opkoper auto gent). Dat zou kunnen leiden tot ongewenste liquidatie
Dat zijn dan zo ongeveer de twee opties die er zijn (opkoper auto gent). Voor beide ziet de Staatssecretaris geen aanleiding, maar vanuit zowel de wetenschap als de praktijk bereiken ons signalen dat de liquidatieverliesregeling tot onnodige liquidaties en daarmee tot vernietiging van kapitaal en werkgelegenheid leidt - opkoper auto gent. Ik vraag de Staatssecretaris om deze signalen serieus te nemen
Ik weet ook wel wat de voor- en nadelen van andere regelingen zijn - opkoper auto gent. Ik vraag hem om onderzoek te doen naar de problemen en te kijken naar alternatieven. Hoe groot is het probleem nou echt, welke alternatieven zijn er en wat zouden de budgettaire effecten zijn? Wat zou de complexiteit zijn en welke mogelijkheden tot misbruik zijn er als we dit op een andere manier gaan doen? Volgens mij is het bij een juiste vormgeving van een nieuwe, aangepaste regeling mogelijk om oneigenlijk gebruik zo veel mogelijk te beperken
Wat mij betreft is er een aantal goede verbeteringen doorgevoerd. De vraag is of de regeling tot meer of minder lastendruk leidt (opkoper auto gent). Ik hoor signalen van mensen die vrijwillig hebben meegedaan. Zij zeggen dat het in de praktijk tegenvalt, ondanks alle goede bedoelingen. Ik heb geen kant-en-klare oplossing om het nog gemakkelijker te maken
Hoe gaat de Staatssecretaris dat in de gaten houden en hoe komt hij dan met alternatieven? Ik vind de jaarlijkse afrekensystematiek goed. Die maakt het een stuk gemakkelijker en beter - opkoper auto gent. Ook de concernregeling vind ik goed, maar daar zit nog wel een punt (opkoper auto gent). Je mag alleen via een concernregeling gebruikmaken van de werkkostenregeling als het belang ingevuld is als aandelenbelang
Dat betekent dat dit niet rechtsvormneutraal geregeld is (opkoper auto gent). Dit geldt wel voor bv's, voor ondernemingen met aandelen, maar niet voor stichtingen. Wij worden benaderd door stichtingen die hier eigenlijk ook wel graag gebruik van willen maken. Waarom is ervoor gekozen om dat niet te doen? Dat is toch ook vrij gemakkelijk handhaafbaar? Waarom maken we in dit systeem onderscheid tussen de ene rechtsvorm en de andere? Dat is in de fiscaliteit toch niet heel gebruikelijk? Dus is dat mogelijk, vraag ik de Staatssecretaris
Ik vraag om dit in de schriftelijke beantwoording in kaart te brengen en aan te geven wat er gebeurt als je er bijvoorbeeld zorginstellingen onder brengt - opkoper auto gent. Het lijkt mij anderzijds ook gek om er alleen zorginstellingen onder te brengen, want waarom dan niet andere stichtingen? Als je dit doet, zou je het breed voor stichtingen moeten doen
Wat de werkkleding betreft, sluit ik me aan bij de vragen van de heer Omtzigt (opkoper auto gent). Die vragen had ik ook. Dit is een simpel maar wel lastig punt (opkoper auto gent). Die kleding zou je dan allemaal op de werkvloer moeten houden, waardoor een kleine werkgever ineens voor de reiniging daarvan moet zorgen
Latest Posts
Auto Exporteren? Hier Moet Je Op Letten
Een Opkoper Voor Uw Auto Gezocht? - Autohuis Yeko
Ingebrekestelling Autohandelaar